torstaina, joulukuuta 21, 2006

Vuoden pimeintä päivää odotellessa...



Sain aamulla etukäteissynttäripaketin ja kortin (oikean puolimmainen kuva - vasen viime vuodelta by kp).
Piti keskittyä hengittämiseen. Työkaveri seurasi vierestä lakonisen näköisenä kun hypin tasajalkaa ja tuuletin. Sen jälkeen hän totesi ylivilkkaalla 8-vuotiaalla pojallaan ja minulla olevan paljon yhteistä. (viittaus muka vain pojan joulun läheiseen syntymäpäivään)

Huomenna vietetään talvipäivänseisausta. Sen jälkeen maailma on taas piirun verran valoisampi.

Talvipäivänseisaus on hetki, jolloin Aurinko on eteläisimmillään.
Tällöin myös Auringon deklinaatio (rektaskensio ja
deklinaatio
) on pienimmillään. Talvipäivänseisauksen aikaan Aurinko on lyhyimmän aikaa horisontin yläpuolella maapallon pohjoisella puoliskolla.

Kristillisessä tarustossa talvipäivänseisaus on omistettu apostoli Tuomakselle; kuten Tuomaan usko oli heikoin, myös hänen päivänään auringonvalo on kaikkein lyhin.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Näin Tuomon ja Tommin nimipäivänä haluaisin onnitella tulevaa synttärisankaria Hostess Norppaa ja toivottaa aikuistumaisillaan olevalle neidolle mitä parhainta onnea. Ensin on SUN synttäri, sit joulu ja uusvuos ja sit mun synttäri ja sit meidän VUOSIPÄIVÄ! Ihanaa, hemmotteluhoitoja, unet samassa sängyssä ja herkkuaamiainen. Mitä muuta nainen voi toivoa? Sykkivää syliä?

-maikkistar

Anonyymi kirjoitti...

Siis milloin on Maikin syntzsät?

Koska ensin tulee talvipäivän seisaus ja Norpan synttärit, sitten Jonnan synttärit, sitten Joulu ja Jessen synttärit, sitten mun isän nimpparit ja sitten sen synttärit, sitt uudenvuodenaatto, sitt mun mutszin ja mun pikkuserkun synttärit, sit mun Tuitzi-tädin, Elviksen ja yhden Nuotion Jannen synttärit, mun Viivi-serkun synttärit, sitt mun Jonttu-serkun synttärit, sit Eïla-tädin synttärit ja Viljonpäivä,sitt G-pisteen pikkuveljen Tommin synttärit, sitt Valtterin nimipäivä ja MUN synttärit.

Niin missä tossa on Maikkistarin synttärit?!

Norppa kirjoitti...

Maikkistarin syntäs on 3. päivä!!

Anonyymi kirjoitti...

Kuka on G-pisteen pikkuveli Tommi? Ja kuka on G-piste? Tai missä? Ja millon on Hnan syntzät?

Talvipäivänseisauttavaa hetkeä toivoo maikki(star)

Anonyymi kirjoitti...

G-piste on eskarin ekakaveri (tutustumispäivältä) Jossu ja Tommi on sen pikkuveli. Ne on molemmat Gigantissa töissä, että tavallaan sekin on G-piste. Tommi siis. Ja niiden veli Jannekin...

Eli siis Maikkistarin syntsät on mun mutszin ja pikkuserkun ja Tuizi-tädin, Elviksen ja Nuotion Jannen synttäreiden välissä! Joo, jooo.

Siis mulla on Valtterinpäivänä. Eli niinka 26 päivää myöhemmin kuin Maikkistarilla.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...